domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt

311 Squadron RAF

vydavatel: MMP Books/Stratus, Blue serie No. 7110
autor: Pavel Vančata
ISBN: 978-83-61421-43-6
Formát: B5 (160 stran, 24 v barvě)
Cena: kolem 13 £

Britsko-polské nakladatelství MMP Books/Stratus (Mushroom Model Publications) vydává své knihy od roku 1999. Jejich záběr je do dnešní doby poměrně široký. Sám jsem si oblíbil jejich monografické publikace, které považuji za výborné podklady pro stavbu modelů (doma mám například monografie na Hs 126, Macchi C. 202 a Blackburn Skua/Roc a všechny jsou vynikající). Vedle monografických publikací konkrétních strojů je v dalších řadách (modrá, oranžová…) též mnoho publikací o různých jednotkách, akcích apod. Vedle publikací zaměřených na letadla v portfoliu MMP Books/Stratus naleznete i knihy na lodě a bojovou techniku.

Autor nové, anglicky psané knihy o 311. Sq. RAF, Pavel Vančata, se dlouhodobě věnuje problematice našich letců a dalšího létajícího i nelétajícího personálu u RAF. Jeho práci můžete znát například z mnoha článků publikovaných například v magazínu REVI a také na jeho vlastních stránkách ZDE. Pavel Vančata vydal, vedle aktuální knihy, již těchto pět knih v češtině:

Mechanikem RCAF (vyšlo 2002)
Klikař Roger (vyšlo 2004)
RCAF bylo jejich osudem (vyšlo 2008)
Letec po hvězdách (vyšlo 2009)
Z deníku radiotelegrafisty (vyšlo 2013)

Zcela nový počin je sice psaný v anglickém jazyce, ale to v žádném případě nesnižuje kvalitu této publikace. Na tuzemských modelářských fórech jsem zaregistroval několik až nepříjemných poznámek vůči autoru knihy, protože si dovolil vydat knihu v angličtině. Naopak si myslím, že to vůbec nevadí, už s ohledem na to, že se s jednou z našich slavných eskader budou moci seznámit i zahraniční zájemci o historii 311. (Czechoslovak) Squadron RAF. U nás vyšlo několik knih od pana Pajera, které jsou psány česky, takže lze pochopit, proč Pavel vydal knihu v zahraničí.

Publikace formátu B5 přináší na sto šedesáti stranách křídového papíru v měkké vazbě množství černobílých a barevných fotografií a také několik barevných bokorysů strojů, na kterých létali naši piloti. Má hnidopišská poznámka míří snad jen k bokorysům v knize, protože u nich citelně postrádám pohledy z druhé strany a svrchu, aby bylo možné barevný profil použít jako vzor pro stavbu modelu. Barevné profily letounů jsou vytvořeny počítačovou grafikou a jsou moc pěkně zpracované. Najdete na nich osmnáct profilů Welingtonů (a dokonce i v kořistním německém provedení), čtyři Liberatory a tři Ansony.

Kniha čtenáře provede plynule od důvodů a okolností vzniku eskadry ke vstupu do války. Text je doprovázen velkým množstvím výtečně reprodukovaných fotografií, které vhodně ilustrují dobu působení třistajedenáctky. V dalších kapitolách je popsán i výcvik a přeškolení na americké Liberatory. Spolu s používáním Liberatorů je popsáno použití u Coastal Command a úspěšné protiponorkové akce.

Za skutečně velký přínos považuji množství dodatků a doplňků. Těch je celkem jedenáct. Najdete mezi nimi dokonce jmenný seznam létajícího personálu s množstvím osobních údajů. To považuji v knize za skutečně mravenčí práci. Kniha je vlastně souhrnem hlavních dat a událostí 311. Squadrony RAF. V dodatcích naleznete mimo jiné i fotografie mnoha letců a personálu a také tabulky ztrát a podobně.

Mne asi nejvíce zaujala kapitola o Janu Romanu Irvingovi, který žil v obci Úherce, která je 5 km od mého bydliště v Líních. Dle mého názoru je kniha výborná a kdo nevlastní dávno vydané knihy od pana Pajera, může si informace doplnit právě zde, byť jsou tyto informace v anglickém jazyce.

Knihu rozhodně doporučuji k přečtení!

Jakub "Kubrt" Vilingr; 17. 1. 2014

web autora Pavla Vančaty

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)