domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt
fotogalerie fotogalerie fotogalerie

Knihy zaměřené na modelářské postupy

F.A.Q.  - Frequently Asked Questions about Techniques Used for Painting Aircraft
J. M. Villalba, Andrea Press , měkká vazba, 158 stran, kolem 860 fotografií, angličtina

U společnosti Andrea Press právě vyšla další z řady publikací F.A.Q. (Frequently Asked Questions – často kladené dotazy), po bojovce, autech a figurkách zaměřená na stavbu a povrchovou úpravu letadel. Autor J. M. Villalba je španělský modelář, jehož práce dobře znáte jak ze stránek časopisu Modelář, tak například z živých prezentací na soutěži ModellBrno. Publikace v měkké vazbě na 158 stranách postupně detailně popisuje autorovy oblíbené postupy při stavbě a povrchové úpravě. Od základních jako vyříznutí dílů z rámečku, přes razantní úpravy dílů ze stavebnice až po výrobu nových detaily z různých materiálů.
Podobným způsobem jsou probrány jednotlivé kroky povrchové úpravy – od natírání štětcem po pokročilé fígle při různých způsobech patiny. Každá kapitola začíná otázkou Jak udělat...? a pak následuje vždy fotograficky zdokumentovaný postup. Pěkně podrobně krok za krokem s okomentovanými fotografiemi, tedy přesně to, co je potřeba k pochopení a osvojení. Publikace je zaměřena převážně na povrchovou úpravu a patinu. Na každé straně je maximálně 8 snímků, ze kterých je díky popisům na první pohled vše naprosto jasné. Díky této publikaci je možné jednoznačně pochopit notně diskutovanou tzv. „španělskou školu“. Opravdu zajímavé je, že J. M. Villalba vůbec nepoužívá u nás tolik populární olejové barvy, či jiné patinovací přípravky, ale spoléhá na barvy tradičních modelářských výrobců. Za zaznamenání stojí také, že vzhledem k odlišným podmínkám na španělském modelářském trhu se uchyluje k použití doplňků až jako k poslední možnosti. Pokud se dá upravit plastový díl ze stavebnice, i když třeba mnohem časově náročněji, než výměnou za odlitek nebo lept, spolehne se raději na plast. Proto třeba jedním z předvedených postupů je úprava výlisků hvězdicového motoru ze stavebnice, kde autor přikročil k proškrabávání lamel na válci na spoji dílů jedné za druhou. To může být u motoru s běžnými osmnácti válci časově náročná zábava…
Poslední kapitola obsahuje autorovu galerii hotových modelů, na kterých demonstruje popsané techniky. Publikace je vynikajícím klíčem pro naše vlastní pokusy. Trochu postrádám více postupů, které nejsou zaměřeny jen na barvení či olétání modelu, ale na druhou stranu máme v rukou parádní kuchařku. Jestliže vlastníte již dříve vydanou publikaci Applied Modeling Encyclopedia – Aircraft (vydalo Euro Modelismo - Squadron/Signal Publications; ISBN: 0-89747-466-X, vyšlo 1996), na které se mimo jiné J. M. Villalba též podílel, máte množství další inspirace pro stavbu modelů letadel. Takto zaměřených publikací moc není, takže o koupi knihy se rozhodně vyplatí popřemýšlet. Její cena se sice pohybuje kolem 12 stovek, ale informace v ní uvedené jsou pro modeláře skvěle využitelné...

Dodatek: článek vyšel v časopise Modelář

Asi rok po vydání F.A.Q. od Andrea Press vydal J. M. Villalba u španělské společnosti Acción Press zcela novou knihu zaměřenou na techniky. Už na první pohled je tato kniha krásně zpracovaná a hlavně v pevné vazbě a samozřejmě na kvalitní křídě. Aviation Modeling Techniques; The Great Guide má 200 stran a je velmi podobná F.A.Q. s tím rozdílem, že kvalita fotografií je neporovnatelná. Fotografie v této knize jsou skvěle nasvícené a ostré. Při porovnání s foografiemi ve F.A.Q., kde jsou fotky jakoby zastřené a tmavší, jsou snímky zde uveřejněné opravdu perfektně čitelné. Na již avizovaných dvou stech stranách naleznete stavby sedmi modelů od A do Z s perfektně vysvětlenými jednotlivými kroky, co ke autor jak udělal a co použil. V knize jsou zastoupen následující modely:

• Messerschmitt Me 262 A-1a (1/48 Tamiya)
  • Fokker D.VII (1/48 Roden)
  • Nieuport Ni 11 (1/48 Eduard)
  • Jak 3 (1/48 Eduard)
  • F4D-1 Skyray (1/72 Tamiya)
  • MH-6 (1/48 Hasegawa)
  • Ki 43-I Hayabusa (1/48 Hasegawa)

Poslední kapitola pak obsahuje galerie modelů různých modelářů, mezi kterými naleznete i modely Zdeňka Šebesty a Jaroslava Gallera z KPM Nymburk.

Pokud bych měl vybrat, která z těchto třech knih je ta "nej", tak bych asi nevěděl. V knize Applied Modeling Encyclopedia jsou modely a postupy od různých modelářů a výběr je velmi pestrý, jak typově, obdobím, tak i měřítky. F.A.Q. je naopak čistě Villalbova kuchařka, kde jsou pěkně polopatě vysvětlené různé fáze stavby na čtvrtkovém Bf 109 od Hasegawy. No a nakonec Aviation Modeling Techniques; The Great Guide je zpracovaná nejlépe co se týče grafiky a fotografií. Každá z knih má něco do sebe a obsahuje velké množství rad a inspirace. Sám jsem ale rád, že je mám všechny doma, protože je to taková studnice nápadů a rad, ze které se dá čerpat a nebo alespoň pro potěchu oka jen koukat na ty krásně postavené modely.