domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/48 hodnocení
výrobce Tamiya 8/10
katalogové číslo 61047
počet dílů 63 plast, 11 čirých složitost
cena cca 450 Kč

Mustang Mk. III ve službách RAF, část 2

Ve druhé části článku, který bude věnovaný stavebnici Tamiya, bych rád zmínil některé její nepřesnosti. Výlisky jsou totiž totožné s americkou verzí mustangu B/C ovšem odlišnosti britských strojů byly jaksi opomenuty. V podstatě jde pouze o změnu markingu v obtiskovém archu a to ješte s drobnými nedostatky...

Stavba

Stavebnici samotné není co vytknout ohledně sestavitelnosti nebo kvality dílu. Rámečky jsou vylisovány naprosto čistě, bez otřepů a s téměř neznatelnou dělící rovinou formy. Vše do sebe pasuje s až neuvěřitelnou přesností a lepidla je potřeba opravdu jen to nejnutnější množství, protože díly na sobě drží téměř samy. Tmel můžete klidně nechat ležet v šuplíku, při správném slícování a sesazení dílů opravdu nebude zapotřebí. V tomhle ohledu je stavebnice naprosto skvělá ovšem problémy nastávají při srovnáni s "realitou" , hlavně pak při stavbě právě britského mustangu.
Úpravy stavebnice nutné pro britské mustangy
Pravděpodobně největším problémem je pilotní prostor. Díly v krabici nám totiž nabízí kokpit s prohnutou plechovou podlahou, která byla použita pouze u starších verzí mustangu osazených ještě motory Allison. Od mustangu verze mk.III však už byl použit motor Merlin a s jeho montáží se přistoupilo i k použití dřevěného překrytu podlahy. Tento nedostatek se dá vyřešit zakoupením kokpitu Aires, který nejen že odstraní problém s nesprávnou podlahou, ale pochopitelně i mnohem lépe vypadá. Dalším ze známých neduhů jsou vztlakové klapky, které mají nesprávně vykrojenou vnitřní část. Lze to opět opravit vytmelením nebo zakoupením resinových klapek Quickboost (já jsem to díky své lenosti neřešil a nechal tak). Otázkou však stále zůstává (aspoň pro mne) řídící páka. V publikaci “Fighting colors” jsem totiž objevil nákres mustangu P-51B (ekvivalent britského mk.III) poukazující na dva druhy kniplu, první pro stroje určené pro USAAC s klasickou rovnou pákou a druhý pro britské stroje s držadlem páky tvaru “O”. Uveřil jsem publikaci,a protože nikde jinde jsem se nedočetl informaci ktera by toto vyvrátila, původní rovný knipl jsem upravil na britský ve tvaru “O”. Další z nepříjemností, na které při stavbě pravděpodobně narazíte, je kabina typu “Malcolm hood”. Ta je totiž vylisována vcelku s čelním štítkem, a tím pádem nepoužitelná pokud chcete postavit stroj s otevřeným překrytem. Na větrný štítek lze sice použít díl ze starého (rámovaného) typu kabiny, který je naštěstí vylisován odděleně, ale problém nastává s odsuvnou částí překrytu “Malcolm”. Ta je totiž příliš tlustá a nesedne správně na trup. Řešení je opět na výrobcích doplňků a jako poměrně dostupná možnost se nabízí zakoupení vaku kabiny od firmy Rob-Taurus. Za cenu okolo 30,- dostanete krásně čirý a tenký překryt, jenž jde po oddělení od větrného štítku bez problémů osadit na trup. Popřípadě si mohou ti šikovnějsi vytáhnout kabinku z acetátu sami. Pozor však při maskování a barvení překrytu Malcolm hood, nabarvena má být pouze jeho spodní část. Ve skutečnosti byl jen jakousi vylisovanou bublinou, která byla zasazena na oplechované vodící lišty. Tím pádem má být nabarven jen spodek překrytu a zbytek by měl zůstat čirý.

Zbarvení a dekály

Obtisky z krabice velmi dobře reagovaly na obtiskové vody GSI Setter a Softer, takže s kopírováním povrchu nebyl sebemenší problém. Jediné co bych snad vytknul je prosvítání bíle podtištených polí na červené barvě. Ty tvořili jakýsi lem, který byl i z dálky viditelný. To bylo nejvíce patrné na kokardách SOP a insigniích na vrchní ploše křídel. Právě proto jsem se rozhodl použít v co největší míře masky Montex. Další z neduhů jsou zmatky a mystifikace v návodu a dekálech samotných. Ani tady totiž nezůstala stavebnice bez drobných chyb a pokud si potrpíte na historické věrnosti modelu, měli by jste se vyvarovat následujících nepřesností.

U všech mustangů 315. perutě byl emblém kohouta v bílém trojúhelníku umístěn na obou stranách letounu. Návod uvádí pouze levou stranu což je špatně. V obtiskovém archu jsou sice emblémy dva, ale orientované oba na levý bok. Dají se provizorně použít ale tím pádem dostanete na pravé straně zrcadlový obraz. Stejně tak chybí nápis "POLAND" pod polskou šachovnicí na přídi letounu. Ten je sice umístěn správně pro stroj PK-G, ale opět pouze na levé straně, pravá strana chybí. Pro stroj PK-H jsou k dispozici dva obtisky samostatné šachovnice, ale už bez nápisu POLAND. Řešení nabízí polský výrobce dekálu Techmod, který má v nabídce aršík na mustangy polských perutí. Je na zvážení, jestli tento detail oželíte, nebo utratíte nějaký ten peníz za Techmody. V mém případě jsem použil obtisky ze stavebnice, ačkoliv nejsou historicky přesné. Na insignie a kódová čísla jsem měl totiž koupené masky Montex a přišlo mi zbytečné utrácet další peníze kvůli několika drobným obtiskům.

U stroje PK-G FB387 je zcela určitě špatně zakresleno bílé pole na přídi letounu. Návod nám ukazuje bílý pouze vrtulový kužel, ovšem podle historických fotek poměrně dobře zdokumentovaného letounu , by mělo být ono bílé pole protaženo až výfukům. Rovnež by neměly chybět ani bílé identifikační pruhy na křídlech, ale nepodařilo se mi dohledat fotku, která by to jednoznačně potvrdila.
Drobná chybička se vloudila i do označení perutě u letounu PK-H FB353. Návod ho uvádí jako stroj náležící k 316. peruti, ale pravdou je, že u ní pouze působil před tím, než byl v listopadu 1944 přesunut k 315. peruti. Letoun vyobrazený v návodu už tedy náležel k 315. peruti, což dokazuje i kódové označení PK (316. peruť používala kódová písmena SZ).

Celkově můžu říct, že mne stavba britského mustangu velmi oslovila a rád bych si něco podobného zopakoval. I přes drobné nepřesnosti je to skvělý kit nádherného letounu a v kabátu RAF je to velmi atraktivní kousek do sbírky. Pokud by někoho zajímala historie 315. polské stíhací perutě během 2. světové války, vřele doporučuju publikaci Mushroom Blue series no. 7105 - "315 Squadron". Jedná se o velmi podrobný popis působení této jednotky v RAF spolu s hromadou vesměs kvalitních fotek.
 

autor článku: Luděk Špunda

MUSTANG MK.III ve službách RAF, část 1

 

     

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)