domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   
měřítko 1/32 hodnocení
výrobce PCM (Pacific Coast Models) 5/10
katalogové číslo PC32008
počet dílů 54 plast, 5 čirých, 21 PUR, lepty složitost
cena 1 600 Kč █ █ █ █ █

FOCKE WULF TA 152 H-1, 1/32 PCM

V dubnu jsem ve velkých bolestech dokončil dvaatřicetinový model Spitfiru Mk. IX od Pacific Coast Models, alias PCM a moc jsem nepředpokládal, že bych se v krátké době hrnul do nákupu dalšího modelu od Pacifiků... Jenže jsem zjistil, že PCM chystají ve stejném měřítku nádhernou mašinu Focke Wulf Ta 152 H-1, kterou jsem si prostě musel koupit, byť jsem za model vysolil 17 stovek. Tyhle peníze jsem dal za výlisky zhotovené technologií short-run od tuzemského Swordu, barevné lepty Eduard, italské obtisky Cartograf, moc krásné odlévané díly a barevnou kartu s bokorysy. V tomhle měřítku jsem si už dávno mohl za americké dolary pořídit odlévanou Ta 152 od Jerry Rutmans, ale poté, co jsem zhlédnul děsivou stavbu na foru largescaleplanes.com jsem odolal a Téáčko si odpustil. Navíc tak veliký model odlitý z PUR by asi byl časem náchylný na deformace...
Ale zpět k PCM. Bohužel karta s bokorysy je špatně. Do krabice je vkládaný kus papíru s připomínkami k barevným profilům. Nějak se nepodařilo dobře přiřadit správné barvy ke kamuflážím polím, takže to zachraňuje vložená opravenka. Mnohem lepší ale bude když se podíváte po japonské publikaci Model Art (velice obsáhlá a s vyčerpávajícími informacemi na Ta 152 C/H), Fw 190 D/Ta 152 od JaPo a nebo po aktuálně dostupné od 4+, kde jsou kamufláže zpracované solidně.
Výlisky jsou matné, s minimem otřepů a s poměrně ostrým negativním rytím. Trochu se mi nelíbí velikost a tvar oválných krytek, ale to není problém upravit pomocí dorývacích šablonek. Model jsem porovnával s perfektním výkresem z monografie Model Art, který považuji za mnohem kvalitnější a přesnější, nežli je výkres od R. Vavřiny v novém 4+ a řekl bych, že jak rozložení linek paneláže, tak obrysová přesnost modelu pěkně odpovídá. Ještě uvidíme, až model složím a pořádně porovnám proti dobovým fotografiím.
Některé díly si jsou nápadně podobné dílům z modelu Focke Wulf Fw 190 D-9 ve dvaatřicetině od Hasegawy, konkrétně deska pod kabinou, větrný štítek kabiny, kola hlavního podvozku a trochu i odlévaná podvozková šachta. Třeba se pletu, ale to vůbec nevadí, protože všechny tyto díly vypadají hodně dobře. Konkrétně jsem nadšený z čirých dílů, které jsou fakt dobré a hlavně čisté. Při vzpomínce na zažloutlé, zamžené čiré díly od Spitfira stejného výrobce, jsem s těmi u Ta 152 dost spokojený. Také mne potěšilo zpracování podvozkových nohou, které nejsou přesazené, na rozdíl od Spitfiru. Co rozhodně bude potřeba přepracovat jsou drobné díly jako jsou hlavně kanónů, pitotova trubice a uchycení ostruhového kola dovnitř SOP. Ostruha by si v tomto měřítku také zasloužila oddělit nohu a kolečko. Napadlo mne, že by se to dalo možná nahradit doplňkovým dílem od tuzemského producenta Black Dog, který aktuálně vydává takový upgrade pro model Fw 190 D-9 od Hasegawy. Ostruha by měla být u Fw 190 D-9 a Ta 152 shodná, takže úprava by pak šla ráz na ráz.
Upravit by také chtělo chladící klapky na přídi motoru. Ve skutečnosti jsou vždy jedna čtvercová a další lichoběžníková a to se postupně střídá. Stavebnice ale řeší klapky jako přesně čtvercové. I u zavřeného chladiče tato partie vypadá rozdílně, než jí řeší stavebnice. Stejně tak bude chtít předělat větrací štěrbiny na vrchu motorového krytu mezi prvními klapkami chladiče.
Trochu horko také asi bude při kompletaci křídla, které má svou spodní část rozdělenou na tři díly – centroplán, a vnější části křídla. Určitě by to chtělo dopředu slepit celou spodní část křídla s tím, že by bylo dobré spoje podlepit plošně páskem plastiku, aby se spoj zpevnil a hlavně se tak podařilo dodržet plynulý přechod mezi jednotlivými částmi křídla. Zpevnění centropánu pomůže vlepení odlévaných dílů podvozkové šachty. Když už jsem u šachty, tak je nutné mezi otvory pro podvozek vyříznout obdélníkový otvor pro vypadávání prázdných nábojů z motorového kanónu MK 108. K otvoru vedl šikmý rukáv, který v motorovém prostoru chybí. Mezi odlitky naleznete také náznak pohledu na zadní část motoru, na který bylo vidět přes šachtu, ale který je bohužel naprosto nepoužitelný. Jako perličku přikládám snímek podvozkové šachty z modelu Fiat G.55 Centauro od PCM, kde naleznete stejný odlitek motoru jako u Ta 152!!! No na to, že Ta 152 byl poháněný motorem Junkers Jumo 213 a Fiat G.55 licenčně vyráběným motorem DB 605, tak to je docela podraz na modeláře. Nehledě na to, že motorový prostor z Ta 152 je diametrálně odlišný, než to, co nabízí stavebnice, takže nezbude nic jiného, než se mrknout po samostatném motoru JUMO 213, který v 1/32 vyrábí Aires a dle dostupných podkladů to celé kompletně doma na koleně postavit.
Uvidím, jak se to nakonec všechno bude chovat, až model začnu lepit. Obtisky vypadají také výborně, obsahují i popisky. Na první pokus se sice nepodařilo trefit zelenou RLM 25 na označení, ale naštěstí v krabici naleznete i opravenku...
 

popis poměrně "děsivé" stavby na largescaleplanes.com
stavební návod ve formátu PDF

 

a porovnejte se stejnou partií šachty z popisovaného modelu Focke Wulf Ta 152 H od PCM díly podvozku z modelu PCM Fiat G.55 Cenaturo v měřítku 1/32 (za foto díky Mirkovi "Glock" Říhovi) Fiat G.55 Fiat G.55

Přehled podkladů a doplňků, které je možné využít pro stavbu modelu

The Focke Wulf Fw 190 Dora
Eagle Editions
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Acción Press
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Aircraft Profile
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Motorbuch Verlag Berlin
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
JaPo
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Modelart
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
Monografie Lotnicze
German Aircraft Interiors 1935-1945
Monogram Aviation
Luftwaffe Camouflage and Markings 1035-1945
Classic Books
Luftwaffe Colours 1935-1945
Hikoki
Focke Wulf Fw 190 & Ta 152
4+ Publications
Fw Ta 152 C/H Flugbuch
   
  Black Dog - ostruhové kolo pro Fw 190 D-9 - možno použít i pro Ta 152 C/H Aires JUMO 213 - je možné použít jako základ pro úpravu motorového prostoru modelu  

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)