domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Chipping - odřeniny, čipy, škrábance malováním

Chipping je modelářská technika, kterou znázorníme na modelu různé odřeniny, škrábance, otěry a jiné provozní opotřebení, které způsobí, že se barva oloupe, odře, popraská. Odřeniny mohou být buďto jen slabé škrábance na světlejší odstín kamufláže – slabé odření (čerstvé, ne tak hluboké) anebo zcela úplné odření, poškrábání až na základovou barvu nebo barvu pod vrchní barvou nebo materiál, z čeho byl povrch vyroben (železo, hliník, dřevo).

Při malování jednotlivých odřenin, škrábanců používám kvalitní tenké štětce s kratším či delším přírodním vlasem (velikost 5/0, 3/0) nebo je možné a velmi efektivní použít molitan, kterým se jemně dotýkáme hran či ploch, kde chceme znázornit odřeniny. Molitan díky své struktuře tvoří náhodně nepravidelné otisky, které velmi reálně ztvární odřeniny, opotřebení na více exponovaných místech (okolo poklopů, průlezů, vstupních otvorů atd.)

Odřeniny můžeme malovat barvami typu enamel (syntetické) nebo olejovými barvami. Tyto barvy můžeme jednoduše opravit v případě přetažení, vytvoření nevhodného tvaru nebo při vytvoření příliš velké oděrky. Lze je smýt pomocí ředidla, ale bohužel po nich může zůstat tmavší místo nebo šmouha, což není žádané. Odřeniny maluji na povrch zalakovaný polomatným akrylovým lakem (Sidolux s přídavkem matné báze Tamiya). Na vytváření čipů jsem si oblíbil barvy Vallejo Model Color, které jsou na bázi akrylo-vinylové. Díky jejímu složení, barva po zaschnutí vytvoří ideální povrch (jemně zgumovatí, všichni, kteří je používají, tento jev znají), který je velmi dobře odstranitelný seškrábnutím a toho využívám při tvorbě odřenin či škrábanců.

Barvy Vallejo ředím destilovanou vodou na hustotu plnotučného mléka. Barva musí krýt, aby čip vypadal jako odřenina (ostře) a ne jako šmouha. Naředěnou barvu naberu z paletky na štětec, otřu o její okraj, aby barva nestékala. Poté maluji nepravidelné útvary (tečky, čáry, škrábance atd.), na místa, kam potřebuji. Většinou se řídím nějakou skutečnou předlohou, aby čipy vypadaly alespoň trochu reálně. Na jeden zátah většinou udělám více čipů a škrábanců, než je zdrávo (přeženu to), ale to je záměr. Barvu nechám asi 15 minut zavadnout a poté vezmu párátko s ostře seříznutým koncem a začnu čipy upravovat – zmenšovat je, měnit jejich tvar a rozdělovat je. Díky tomu, že barvy Vallejo Color, jde tímto způsobem velmi dobře seškrábnout dolů, lze tak velmi dobře upravit tvary čipů, popřípadě je odstranit z míst, kde se nehodí a tím doladit vzhled, aby naše snažení vypadalo reálně. Pokud čipy dělám molitanem, tak jemně namočím molitan do barvy, otřu o hranu, jednou otisknu do ubrousku a pak postupně, kde potřebuji, „ťapkám“ dotýkám se ploch, hran modelu, kde mají čipy být. Pokud je odření moc přehnané, opět přichází na řadu oblíbené párátko.

U znázornění odřenin, které už jsou staršího data a vyskytují se na materiálu, který vlivem povětrnostních podmínek koroduje, postupuji tak, že do již namalovaných oděrek opatrně tupováním doplním hnědé odstíny olejovek, aby výsledný čip nebyl příliš výrazný. Jde o to, aby se okolo okrajů čipu objevil tmavý okraj, který je ve skutečnosti jasně viditelný. Okolí čipu prostě natónuji do tmavšího odstínu. Zde opět záleží, na tom, zda se jedná o starou korozi, nebo mladší korozi. U začínající koroze použiji různé světlé oranžové nebo hnědé odstíny. V případě, že je rez už stará, pak použiji tmavší odstíny hnědé a oranžové.

Odřeniny můžeme na model také malovat pomocí akvarelových pastelek, které mají měkčí „hrot“ nežli klasické pastelky (nepoškodíme tím povrch modelu), nebo též můžeme použít Progresso.

Jakou barvu použít při malování čipů?

Vždy se řídíme tím, jakou barvu měl povrch pod odíranou barvou. Může to být barva materiálu anebo jiná barva, v případě, že byla původní kamufláž přestříkána novou.

Pro znázornění různých druhů odřenin, je možné použít následující odstíny:

Slabé nebo čerstvé odřeniny – používá se zesvětlený odstín kamuflážní barvy, je možné též použít akvarelové pastelky, či Progreso v daném světlejším odstínu

Odřeniny na základní barvu – pro znázornění použijte odstín základové barvy, u německé techniky např. barva suříku, u jiných dle známých základovek

Odřeniny na kov, ocel, železo, litý pancíř – řídíme se barvou daného materiálu, na který místo odíráme

Odřeniny na kov, ale zcela lesklý vyleštěný kov, exponovaná místa – třeba ošlapané hrany vstupních otvorů, osahané hrany atd. - odstíny stříbrné, lehce tónovaná černou, dle toho, jaký stupeň lesku (odření) požadujeme, případně je možné použít grafitovou tužku, nebo třeba stříbrné Progesso či akvarelovou pastelku, případně grafitovým pigmentem

Odřeniny, staré, nové, rez – použít červenohnědé odstíny, hnědooranžové dle stáří rzi, stará rez - tmavší odstín, začínající rez - světlejší odstín.
 

Tip:
Na závěr bych rád přidal jeden můj tip, poznatek. Když jsem na modelu provedl rendering (tj. lokální zesvětlení či ztmavení míst olejovými barvami) a na tento povrch udělal barvami Vallejo Color čipy, tak po seškrábnutí a upravení odřenin párátkem, se mi také trochu seškrábla část podkladu upraveného olejovými barvami. Nechtěně se tak vytvořil poměrně zajímavý efekt - jemné „inverzní“ odřeniny a popraskání (výsledný vzhled záleží také na tom, zda jste olejovými barvami povrch ztmavovali nebo zesvětlovali).

 

autor: Aleš Línek

 

chipping enamel - molitanem chipping enamel - molitanem chipping enamel molitanem -  vyleštění zubů na kov první fáze - přehnané čipy Vallejo
druhá fáze upravení čipů párátkem - Vallejo chipping Vallejo a párátkem    

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)