domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Nýtování dvojitých řad pomocí kolečka RB Productions


Nýtování modelů letadel je dnes populární a často zmiňované téma. Povrch modelu je jím pěkně oživen a přispívá k dalšímu přiblížení k realitě. Často jsou ale na skutečných letadlech k vidění zpevněné nýtované spoje tvořené dvěma těsnými řadami, jejichž znázornění je složitější, než u jednoduchých řad. Složitost je dána tím, že v případě „ujetí“ nýtovacího nástroje, je tato nepřesnost okamžitě viditelná.

Na trhu je vcelku široká nabídka různých „nýtovadel“. Od prvotřídních výrobků p. Douska, přes (vcelku špatný) čínský Trumpeter po další výrobce. Zdvojená kolečka ale nejsou v běžné nabídce žádného z výrobců. Jedině p. Dousek nabízí možnost postavit takové kolečko na zakázku.

Zajímavostí na trhu jsou pak nýtovací kolečka RB Productions z fotoleptaných dílů. Kolečka jsou známa svým kvalitním otiskem a ostrostí. Tento nástroj ale není prodáván k okamžitému použití, ale jako jakási stavebnice – dokonce i bez rukojeti. Modelář si musí díly vyštípat z planžety a pomocí přiloženého šroubku a matičky jej sestavit. Není sice dosaženo kvality výrobků k okamžitému použití (v kolečku při nýtování trošku „křupe“), ale je značně variabilní. A právě variabilita tohoto nástroje mě přivedla na myšlenku sestavení zdvojeného kolečka.

Základem jsou dvě sady leptaných koleček, distanční vložka a ostatní potřebné díly (držák kolečka, šroubek, podložka a matička). Díky délce šroubku je na něj možné umístit dvě kolečka i distanční vložku, jejíž tloušťka určuje vzdálenost nýtovaných řad. Distanční vložky je možné vyrobit pomocí kruhových vyrážečů z plastových destiček různých tloušťek a tím se nám variabilita nástroje ještě zvětšuje.

Několik tipů na závěr

  • je dobré nýtovací kolečka orientovat stejným směrem. Otisk zubů přece jen nemá tvar přesného kruhu a u takto těsných řad je to rozpoznatelné. S orientací pomůže vyleptaný nápis informující o rozestupu zubů.
  • i přes ostrost zubů je potřeba více tlačit
  • je potřeba pečlivě hlídat kolmost nástroje k povrchu, následek nedodržení kolmosti je jasný – v jedné řadě budou nýty hlubší a výraznější, v druhé mělčí a jemnější
  • pokud to jde, tak nýtovaný díl nedržet v ruce, ale umístit jej na pracovní podložku (lépe se udrží zmiňovaná kolmost)
  • nesnažit se nastavit kolečka do zákrytu, ale nechat je částečně pootočená. Zdvojené řady nýtů na skutečných letadlech také nemají nýty přesně vedle sebe.

Výhody

+ variabilita
+ dostupnost
+ cena
 

Nevýhody

- komplikované navázání na část vytvořené, ale nedokončené řady
- nemožnost projet řady opakovaně
 

Petr Štěpaník, KPM Prosek Panthers
 

KPM Prosek Panthers

 

     

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)