s
  domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

PATINOVÁNÍ STŘÍKACÍ PISTOLÍ

Nebaví vás už patinovat oleji? Nebo se olejů bojíte, ale rádi byste vzhled svých modelů zlepšili? Zkuste se tedy naučit co nejefektivněji využívat svojí stříkací pistoli! Pro uspokojivý výsledek, je ovšem bezpodmínečně nutné zvládnout techniku stříkání, míšení a ředění barev. Druhá podmínka spočívá v hesle – „nebát se a experimentovat“. Ano, je tu ještě jedna nepřehlédnutelná podmínka – barvy, které se spolu mísí, musí být vždy od jednoho výrobce! Mohlo by se totiž lehce stát, že by se po smísení barva srazila a věřte mi, že taková jedna neblahá zkušenost dokáže pěkně otrávit a vezme chuť do dalšího experimentování.
Postup je v zásadě velice prostý. Po nastříkání toho určitého kamuflážního pole (popřípadě celého modelu) se do zbytku barvy ve stříkací pistoli přidá několik kapek bílé barvy a větší množství ředidla. Abych byl konkrétní, tak poměr smíšené barvy je cca 25% (15-20% základního odstínu a 5-10% bílé na zesvětlení) a ředidla zbývajících 75%. Tuto silně rozředěnou a zesvětlenou směs pak opatrně stříkám vždy do středů jednotlivých panelů modelu. Barvu je nutno stříkat s citem tak, aby zesvětlená plocha neměla ostrý okraj, ale aby plynule přecházela do ztracena. Tímto způsobem patinování se nabarvený povrch modelu opticky roztříští a výsledek je minimálně o 100% přesvědčivější, než například kamufláž modelu, která je sice čistě nastříkaná, ale dále nijak nevypatinovaná (na pohled vypadá model jako barevná placka). Pro zesvětlování nikdy nepoužívejte samotnou bílou barvu, protože by zesvětlení plochy bylo moc ostré. Množství a stupeň zesvětlení pak záleží na vkusu každého modeláře, zda chce na povrchu vytvořit jen opravdu jemný efekt, nebo naopak velmi výrazné naznačení stínů.
Pro zvýraznění silně olétaného a odřeného modelu letadla je možné využívat nejenom zesvětlenou kamuflážní barvu, ale také jiné odstíny. Například rezavou barvu, tmavě šedou a podobně. Velice dobře vypadá, pokud se některé, již zesvětlené panely ještě doplní o další, jakýsi filtr vytvořený třeba rezatou, pískovou, nebo okrovou barvou. Úplně nakonec není špatné ještě více rozředěnou rezatou, nebo tmavě šedivou barvou přestříkat jednotlivé spáry paneláže letounu. Toto přestříkání však musí tvořit pouze 1-2 mm široké pruhy. Tím se panely od sebe ještě více opticky oddělí a výsledek bude opravdu skvělý, i bez použití jakýchkoli olejových barev a terpentýnů. Tím ovšem patinu provedenou oleji nijak nezatracuji, právě naopak! Kombinace obou postupů, tedy stříkání a patinování oleji posune konečný vzhled vámi vypiplaného modelu zase do jiné úrovně.

PATINA ČERNÉ BARVY

Zde je pár fotografií černých spodních ploch mého Dorniera Do 217 E-4. Spodek je trochu více přepatinovaný, protože jsem dělal Do 217, který létal nad mořem, tudíž jsem předpokládal, že ta černá barva na spodku bude velmi zašlá. Na Dorniera jsem měl jenom jednu fotku z boku, takže jsem si musel trochu vymýšlet, ach jo...
Základ mám nastříkaný syntetickou barvou Model Master Semigloss black. Není nutné používat pouze syntetické barvy. Lze s úspěchem používat i akrylové barvy. Poté jsem do zbývající barvy ve stříkací pistoli přidal trochu bílé (nutno provést s citem - měně je mnohdy více!!!) a nastříkal vždy do středu paneláže, přesně tak, jak je dopodrobna rozepsáno zde. Dále jsem si naředil asi tak 25% barvy a do sta procent doředil na „takovej hnusnej zrzavej odstín“ a místy nastříkal do libovolných panelů a hlavně koutů paneláže. Nakonec jsem naředil cca 15% barvy a zbytek ředidla černošedou barvu a přestříkal jí jen spáry. No a nakonec jsem dokonale vyschlou barvu přebrousil šmirglem hrubosti 2000 (hodně namočeným, aby nepoškrabal barvu) a pak umístil obtisky. Poslední operací se stalo rozředění olejové barvy Raw Sienna (hodně zrzavá) a napuštění do spár paneláže. Patinu většinou provádím štětcem č. 2 a pak přebývající olej hadrem „roztočím“ po povrchu a výsledek je to co vidíte na přiložených fotografiích. Pokud olejovou barvu nanesete například 1 mm na každou stranu od spáry, tak se vůbec nic neděje. Pokud tenhle postup provede s citem a tím myslím opravdu jemně, tak jsem přesvědčený, že bude povrch opravdu dost dobrý!

 

   

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)