domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

WASH POVRCHU POMOCÍ BAREV VALLEJO COLOR

Proč na zvýraznění paneláže nutně používat jen olejové barvy? Je to nutnost a nebo je to jen setrvačnost? Tím samozřejmě netvrdím, že olejové barvy jako patinovací prostředek zavrhuji. Právě naopak. Ale přiznejme si, poměrně dlouho schnou. Právě kvůli dlouhé době schnutí olejů jsem vyzkoušel pro napouštění spár vodou ředitelné barvy na štětec Vallejo Color. Mimochodem dle mého názoru se jedná o možná vůbec nejlepší štětcové barvy, které jsem doposud odzkoušel.
Pokud se tedy rozhodneme napouštět spáry právě Vallejo barvami, je nutné mít povrch modelu zalakovaný nejlépe lesklým lakem. Ne pro to, že by snad Valleja byly agresivní (to ani náhodou, jsou na vodové bázi), ale z důvodu potřeby smáznutí přebytečné barvy prstem a nebo hadříkem při přetažení mimo spáru. Pro práci stačí vlastnit základní odstíny, tady černou, bílou, modrou, červenou, zelenou, žlutou a hnědou. Konkrétně jsem si pořídil odstíny 951 white, 953 flat yellow, 957 flat red, 962 flat blue, 968 flat green, 984 flat brown a 950 black. Odstín patinovacího roztoku je dobré namíchat tak, aby nebyl zbytečně řvavý vůči kamufláži. Například při patině modelu německého letounu nastříkaného odstíny RLM 74/75/76 se mi vyplatilo namíchat směs z černé, hnědé, modré a bílé. Každý odstín po jedné kapce. Jako ředidlo je nejvhodnější použít obyčejnou vodu z vodovodu. Nanášení, nebo spíše napouštění spár paneláže je nejvhodnější silnějším kulatým štětcem, který má ostrou špičku. Na jeden zátah je pak možné vytáhnout větší délku spár než tenkým špičatým štětcem. Obrovská výhoda je v tom, že patina je provedena opravdu velmi rychle a ze sedmi základních odstínů je prakticky možné namíchat jakýkoli potřebný odstín. Jednoduchým tónováním lze provést na základní model několik variant a odstínů. Jednoduše se to dá ukázat na konkrétním případu německého letounu v kamufláži RLM 74/75/76. Černo/šedo/zelený odstín o trochu tmavší, než je vrchní šedozelená RLM 74 pěkně opticky oddělí od sebe jednotlivé panely. Pro šedofialový odstín RLM 75 je zase nejlepší namíchat černo/šedo/modrý odstín napouštěné barvy a světlejší variantu pro spodní světlou RLM 76. Všechny pohyblivé plochy je pak velmi dobré oddělit mixem černé a hnědé barvy, aby se jasně zvýraznily a oddělily jejich spáry. Možná, se to zdá jako zdlouhavé, ale je to opravdu jen mylné zdání. Vzhledem k tomu, jak rychle napuštěná spára schne a jak jednoduše se tónuje patinovací barva, je model během krátké doby hotový. Je jen nutné dodržovat zásadu, že namíchaná patinovací barva musí být vždy o stupeň tmavší než základní kamuflážní barva a také je nutné, aby byla velmi tekutá, aby se v paneláži sama roztékala.
Pokud se dle mého názoru zkombinuje preshading, zesvětlování povrchu stříkací pistolí (postshading), napouštění spár a drybrush suchým štětcem olejovou barvou, jsem přesvědčen, že vzhled modelu se hodně přiblíží skutečnosti na fotografiích. Ne snad, že by se takové postupy ve skutečnosti na letadlech prováděly! Pro dosažení efektů různorodého opotřebeného a vyšisovaného vzhledu skutečných letounů podle dobových fotografií tyto postupy opravdu pomohou. Ovšem je také nutné si uvědomit, že stavíme v daném měřítku zmenšený model a ne skutečnou mašinu. Snažíme se jen o pokus přiblížit vzhled modelu skutečnosti a v tom je právě ta modelařina nádherná!

Jak vypadá povrch modelu vypatinovaného pomocí barev Vallejo si můžete prohlédnout na konkrétním případu Messerschmittu Bf 109 K-4/R3 v měřítku 1/32 od japonské Hasegawy.

odkaz na ukázku vypatinovaného modelu

 

 

   

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2011 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)