domů  |  o autorovi  |  tipy a triky  |  recenze  |  akce  |  odkazy  |  vzkazy  |  kontakt  
fotogalerie fotogalerie fotogalerie
       
   

Liberator Gr. Mk. V ve dvaasedmdesátině

Slavná Československá 311. Sq. RAF, využívala v rámci Coastal Command ke svým akcím mimo jiné upravené americké čtyřmotorové stroje B-24 Liberator. Liberatory byly využívány k hlídkování nad Atlantikem a k útokům proti německým plavidlům a ponorkám. Ke stavbě jsem si vybral Liberator Gr. Mk. V, BZ 786, trupové "G" (Consolidated B-24D-5-CF, s/n 42-63810), se kterým 27. 9. 1943 zaútočil J. R. Irving raketami proti německé ponorce. Samotný pilot navíc žil v obci Úherce, která je vzdálená asi 5 km od Líní, kde bydlím. Na jeho domě najdete kamennou pamětní desku, a když máte štěstí a narazíte na jeho dceru Ivetu, pak se vám poštěstí i prohlídka domečku, kde slavný pilot žil. Dle údajů uveřejněných v knize Nad hrdým Albionem od p. Rajlicha se navíc píše, že v případě součtu všech letových hodin v rámci Coastal Command, nalétal Irving úhrnně zhruba 46 dní!

Výběr stavebnice a doplňků

Rozhodl jsem se pro stavebnici B-24D Liberator od Hasegawy. Stavebnice je na první pohled pěkná, negativně rytá a rozkrájená pro potřeby výrobce, k vytěžení maximálního množství verzí ze základní stavebnice, což přináší některé drobné potíže. Ty jsou popsány v popiskách u fotografií ze stavby.

U stavebnice je také nutné zkrátit trimy na obou SOP a odstranit trim na levém křídle. Také nezapomeňte přepracovat zadní polohové bílé světlo, protože stavebnice má úpravu pro světlo dvojité.

Pro konverzi křídel, zadní věže Bolton Paul, palubního radaru a kolejnic s raketami jsem použil konverzní sadu Pavla models, jejíž kvalita je katastrofální. Rakety s kolejnicemi odlité z jednoho dílu prakticky není možné začistit, díly vykazují množství vad v lití a o bublinky není nouze. Vaku díly jsou v rámci možností použitelné, ale samotné vytažení není kvalitní, protože acetát není všude stejně silný. Sadu jsem zkombinoval s raketami od CMK a radar použil od Quickboostu.

Obtisky vyrábí vydavatelství REVI a jejich kvalita byla solidní až na vrchní britské znaky, které byly přesazené. Jinak práce s nimi byla bezproblémová.

Úprava výřezu pro radar. Radar jsem měl od Pavla models a od Quickboostu, ale Pavla models byla velmi špatně odlita a měla navíc malý průměr těla radaru. Nově vytvořený skluz pro světlice vedle upraveného výřezu pro radar Liberator Gr. Mk. V, BZ 786 měl radar bílý, nicméně další stroje měly radar šedivý. Vždy je potřeba se držet snímků konkrétního stroje Hvězdice motorů byly v první fázi nastříkány černým GSI Mr. Surfacer 1500 Black, následně kovovým odstínem Alclad II ALC-103 Dark Aluminium a válce vytaženy černým washem Tamiya Panel Line Accent Color Black
Na motorovou skříň byla použita barva MRP-21 A-14 Hvězdicové motory budou zapuštěny v motorových krytech a vidět z nich bude jen minimum. V tomto měřítku vzhled motoru zcela postačuje Vrtule Quickboost jsou vynikající, i když je s nimi trochu práce při sestavování. Díky šabloně to však rychle odsýpá Výsledek snažení - křídlo pro rakety dle návodu Pavla Models je příliš vysoko a na modelu došlo ke kolizi vrtulových listů s křídlem, takže bylo nutno křídlo ulomit a nalepit znovu níže.
 
Věž Bolton Paul je ze sady Pavla Models. Vaku bublina není právě moc pěkně vyfouknuta, nicméně je použitelná. Jelikož jsem chtěl zajistit co nejlepší kvalitu rámování, vše jsem pečlivě zamaskoval pomocí papírovo-textilní pásky Věž po nástřiku vypadá solidně, jen „násady od košťat“, které mají představovat kulometné čtyřče, doporučuji nahradit hlavněmi Quickboost. Pavla Models odvedla prachbídnou práci při přípravě masterů i jejich odlití Instalovaná věž Bolton Paul od Pavla models  
Neřízené rakety Pavla Models jsou zcela nepoužitelné. Kvalita odlití je tristní a díly jsou křivé a plné bublinek Po zralé úvaze jsem se rozhodl rakety od kolejnic odřezat a než se zabývat jejich očištěním bylo jednodušší si pořídit rakety nové od CMK a jimi nahradit hrubé odlitky Pavla Models Kolejnice jsem pečlivě opravil, začistil a doplnil o kotevní prvky z drátků Rakety od CMK jsem pečlivě oddělil od nálitků odřezáním v pokosníku za pomoci žiletkové pilky
Díky tomu měly rakety kolmo zaříznuté zadní části s tryskou a také stejnou délku Kvalita odlití doplňku Pavla Models byla příšerná Lepení natupo jsem zavrhl už v zárodku Instalované kolejnice pro neřízené rakety na doplněných křídlech od Pavla models. Křídla bylo potřeba mohutně upravit, aby je vůbec bylo možné nalepit k trupu
Výsledek je v rámci možností použitelný      

Povrchová úprava a patina

Pro základní kamufláž jsem se jednoznačně rozhodl pro barvy MRP kvůli jejich odstínové věrnosti, jednoduchosti a rychlosti práce. Byť jsou naředěny přímo do pistole, ještě jsem si přidával originální ředidlo zvláště v případě měkkých přechodů mezi barvami pro omezení prášivého efektu. Spáry byly vytaženy hotovým washem AK Interactive a MIG Productions. Finální laky opět obstaraly přípravky MRP. Spodní plochy byly nastříkány lesklým lakem a boky a vrchní plocha křídla pak lakem polomatným.

Pilotní prostor byl nejspíše natřen odstínem Bronze Green, zbytek interiéru pak Zinc Chromate Green (zelená interiérová barva). Zinc Chromate Yellow Primer, který byl jedovatý a nepoužíval se do prostor osádky, byl použit do vnitřních protor motorových krytů. Podvozkové šachty pak byly opatřeny odstínem Neutral Gray.

 
Náběžné hrany SOP nesly kovový nástřik Pro vymaskování byla použita vinylová páska Tamiya VOP připravené na nástřik Výsledek po odmaskování
Konečná podoba na modelu Veškeré použité barvy byly z produkce autentických odstínů slovenského výrobce MRP Zběsilý "preshading" pod bílou barvu Příprava pro rozbití jednolitosti povrchu pod bílou barvu
Zamaskování náběžných hran a motorových krytů Výsledek snažení je patrný z této fotografie Geniální řešení kompletace modelu od Hasegawy umožňuje barvení všech částí samostatně Finální patinování modelu

Antény a další vybavení

Stroj nesl vedle různých typů antén též antény lanové, které byly navíc nataženy nesymetricky. Pro ně jsem použil špičkovou pružnou nit Uschi van der Rosten, kterou považuji za naprostý top pro takové použití. Lanka jsou kotveny do umotaných oček z drátků a pojištěny zakápnutím vteřinovým lepidlem. Finalizace modelu byla náročná s ohledem na množství antén, světel a detailů. Veškeré informace jsem vyčetl v knize od JaPo „B-24 Liberator in RAF Coastal Command Service with Focus on Aircraft of No. 311 (Czechoslovak) Squadron RAF, autoři Pavel Türk, Miloslav Pajer. Prvně jmenovaný mi obrovským způsobem pomohl při stavbě modelu, kdy mezi námi probíhaly desítky rozhovorů o vybavení tohoto konkrétního stroje. Za tuto možnost bych chtěl vyseknout hlubokou poklonu právě Pavlu Türkovi.

 
Anténu radaru bylo potřeba vyrobit systémem DoDoSam za pomoci profilu evergreen a měděných drátků Na spodku trupu bylo potřeba vyrobit velké množství dalších typů antén dle dobových fotografií Kolekce různých antén a světel byla vyrobena svépomocí z různých materiálů Tahle anténa mi dala pořádně zabrat

Stavba modelu probíhala s přestávkami poměrně dlouho, s výsledkem jsem ale skutečně spokojen. Po dlouhé době jsem postavil model, který bylo nutné výrazně upravovat a předělávat. Rozhodně se nejednalo o jednoduchou krabičkovou stavbu.

 
   

 
25. 2. 2018, autor textu a foto Jakub „Kubrt“ Vilingr
První část článku, věnující se stavbě B-24D od Hasegawy
 Článek původně vyšel ve dvouměsíčníku NOVINKY MPM č. 88 (březen/duben 2016), blíže viz sekce PUBLIKACE

 

         
         
 

© Copyright 2002 - Jakub VILINGR (autor webu) - Ochrana se vztahuje na veškerý textový i obrazový obsah, včetně autorských postupů, návodů, apod. Jakékoliv kopírování obsahu webu je povoleno výhradně se souhlasem autora webu, kopírování ke komerčním účelům, reklamě nebo jinému typu propagace třetí strany je výslovně zakázáno.
© Copyright 2013 - Pavel ŠTĚPINA (Webdesign)